felgiaku.pl

felgiaku.pl – motoryzacja, transport, praca

Mężczyzna Motoryzacja Technologie Transport

Jak zrobić prawo jazdy na tira?

Choć praca zawodowego kierowcy ciężarówek nie jest łatwa i ma swoje minusy, ma też zalety, dla których mężczyźni, ale też coraz częściej kobiety, chcą zasiąść za kółkiem tira i przemierzać tysiące kilometrów po krajowych i międzynarodowych drogach.

Kto może zostać kierowcą tira?

O tym, kto może być posiadaczem prawa jazdy dającego uprawnienia do kierowania ciągnika z naczepą, mówią stosowne przepisy drogowe. Według nich, w Polsce zawodowym kierowcą tira może zostać osoba, która:
– ukończyła 21 lat,
– ukończyła kurs prawa jazdy i zdała egzamin na C+E/C1+E,
– otrzymała Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej,
– posiada ważne (odnawiane co 5 lat) orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu.

Jak zdobyć prawo jazdy na tira?

Droga do uzyskania kategorii C1+E/C+E jest nieco skomplikowana. Kandydat, który chce przystąpić do zrobienia kategorii C, musi mieć już zrobione prawo jazdy na samochody osobowe. Następnie powinien zdecydować, czy wybiera:
– kategorię C1, która umożliwia prowadzenie lekkich pojazdów ciężarowych z lekką przyczepą (3,5 t – 7,5 t), czy
– kategorię C, która umożliwia prowadzenie samochodów o masie przekraczającej 3,5 t z lekką przyczepą.
Kolejnym etapem jest egzamin na kategorię C+E. Aby uzyskać prawo jazdy na tira w możliwie krótkim czasie przy jednoczesnej oszczędności wydatków (koszt badań lekarskich 50-200 PLN, koszt uzyskania kategorii C – ok. 2 tys. PLN, koszt uzyskania kategorii C+E – ok. 2 tys. PLN), można rozpocząć kurs 3 miesiące przed ukończeniem wieku przewidzianego przez prawo lub wyrobić oba prawa jazdy (C/C1 oraz C+E/C1+E) w tym samym czasie. Istnieje też możliwość wyrobienia wymarzonego prawa jazdy w wieku 18 lat – wystarczy wcześniej uzyskać Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej.

Czy każdy może zostać kierowcą tira?

Każdy może, ale nie każdy powinien. Jest to ciężka i stresująca praca, warto więc, by kandydat na kierowcę był świadomy, że rozłąka z rodziną (czasem nawet kilka tygodni), piękne widoczki i dobre zarobki to nie wszystko. Doświadczeni koledzy z branży bardzo często opowiadają, że każdy dzień niesie nowe wyzwania, nowe doświadczenia, że ich praca nie wiąże się z żadną rutyną, zapinaniem i rozpinaniem plandeki. Dobre zdrowie, duża odporność psychiczna, umiejętność przewidywania, zdolność rozwiązywania problemów i dobry kontakt z ludźmi, a w przypadku kierowcy przewożącego towary do innych krajów znajomość języków obcych to kluczowe cechy i predyspozycje. Ten wybór trzeba po prostu dobrze przemyśleć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *